سلامت باتری آیفون

چگونه از سلامت باتری آیفون اطلاع پیدا کنید؟

سلامت باتری آیفون و آی پد از مهم ترین نگرانی های افرادی است که برای مدتی است آیفون و آی پد خود را خریداری کردند و به هر دلیلی قصد نگهداری اون رو دارند. در این صورت برای اطلاع از نحوه تشخیص میزان سلامتی آیفون و آی پد خودتون با ما در ادامه مطلب همراه بشید.

تست سلامت باتری آیفون

قبل از اینکه به فکر تعویض باتری آیفون بیفتید، بهتره که از وضعیت سلامت باتری آیفون خودتون بهتر اطلاع پیدا کنید. برای اینکار ما چندین روش رو برای شما در ادامه قرار می دهیم تا راحت ترین روش رو برای خودتون انتخاب کنین و به اطلاعات خوبی در مورد باتری خودتون دست پیدا کنین.

نرم افزار IOS

متأسفانه خود شرکت اپل هیچ ابزاری در تنظیمات گوشی آیفون برای مشخص کردن چرخه شارژ گوشی قرار نداده و تنها موردی که برای فهمیدن میزان سلامت باتری آیفون در این سیستم عامل موجود هست در تنظیمات گوشی و در بخش باتری هست که به شکل زیر اگر پیامی در بالا مشاهده کنید که به شما اخطار تعویض باتری بدهد، پس باید آن را تعویض نمایید و در غیر این صورت مشکلی وجود نداشته و می توانید از آیفون خود استفاده کنید.

چگونه از سلامت باتری خود اطلاع پیدا کنید؟

اخطار تعویض باتری در تنظیمات گوشی آیفون

اگر اخطار بالا را دریافت کردید، سعی کنید هر چه سریعتر باتری آیفون و آیپد خود را تعویض نمایید و برای راهنمایی در مورد اینکار از آموزش های ما در وبلاگ تک مارکت استفاده کنید.

اگر به اطلاعات بهتر و کامل تری در مورد سلامت باتری آیفون خودتون نیاز دارید ادامه مطلب رو بخونید.

استفاده از سیستم عامل Mac OS

بهترین روش که تقریبا کامل ترین اطلاعات ممکن در مورد سلامت باتری آیفون رو به شما میده استفاده از سیستم عامل مک هست. برای این کار ما دو روش به شما پیشنهاد می کنیم که روش اول با استفاده از Console هست که همه دستگاه ها با این سیستم عامل به صورت پیشفرض این قابلیت رو دارا هستند. در روش دوم از یک نرم افزار با نام Coconut Battery  استفاده می کنیم که اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار میده.

روش اول: استفاده از Console در Mac OS

در این روش در سیستم عامل مک خود Console رو اجرا کرده در همان زمان آیفون خود را به سیستم متصل نمایید و به سادگی کد دستوری زیر رو در قسمت جستجو وارد کنید.

batteryhealth

چگونه از سلامت باتری خود اطلاع پیدا کنید؟

استفاده از Console برای تشخیص سلامت آیفون

همونجور که مشخص شده، ما اطلاعات کمی در مورد سلامت باتری دریافت می کنیم. با دقت بیشتر روی تصویر بالا می توانید بفهمید که ظرفیت باتری در وضعیت خوبی قرار دارد. البته اطلاعات تقریبا بی استفاده دیگری مانند وضعیت فعلی باتری، وصل بودن یا نبودن شارژر اطلاع پیدا کنید.

برای بیشتر افراد فهمیدن اینکه وضعیت باتری آن ها در حالت خوب قرار دارد کافی است و به اطلاعات دیگیر نیاز ندارند، ولی اگر نیاز به اطلاعات بیشتر و کامل تری در مورد سلامت باتری آیفون نیاز دارید به ادامه مطلب توجه کنید.

روش دوم: استفاده از نرم افزار CoconutBattery

برای استفاده از این نرم افزار حتما باید دقت داشته باشید که آیفون و آی پد شما هیچ وقت نباید ریستور شده باشد چون در این صورت اطلاعات ارائه شده از زمان ریستور شما اعلام می شود نه زمان اصلی اولین استفاده از دستگاه.

اگر روش استفاده از Console شما رو راضی نکرده و اطلاعات دقیق تر و بیشتری در مورد باتری آیفون خودتون نیاز دارید، بهترین راه استفاده از نرم افزار CoconutBattery هست که در دو سری رایگان و پلاس عرضه شده که ورژن رایگان این نرم افزار تمام قابلیت هایی که ما نیاز داریم رو در خودش جای داده.

برای دانلود این نرم افزار می تونید به صفحه دانلود این نرم افزار برید و آخرین ورژن اون رو دانلود کنید که در زمان نوشتن این مقاله آخرین ورژن این نرم افزار ۳٫۶٫۶ است که میتونید از این لینک Coconut Battery رو دانلود کنید.

پس از دانلود این نرم افزار به سادگی اون رو نصب کنید و اجرا نمایید. پس از اجرا کردن نرم افزار آیفون خود را به سیستم متصل کنید و طبق تصویر از قسمت تب بالا گزینه IOS Device رو انتخاب کنید.

چگونه از سلامت باتری خود اطلاع پیدا کنید؟

استفاده از نرم افزار CoconutBattery

پس از انجام این کار متوجه اطلاعات زیادی می شوید که روی صفحه مک شما قابل مشاهده است. ما این اطلاعات برای شما یک به یک بررسی کرده و درک آن را برای شما ساده تر می کنیم.

با استفاده از تصویر بالا میتونید اطلاعات خوبی رو بدست بیارید که ما این اطلاعات رو براتون شفاف تر می کنیم.

  • Model: مدل آیفون شما که به سیستم متصل هست.
  • Manufacture Date: زمانی که این گوشی تولید شده است.
  • IOS Version: ورژن آیفون شما
  • Space Used: میزان حافظه داخلی مورد استفاده شما.

تا اینجا همه اطلاعات اولیه ای بودند که به هدف ما هیچ کمکی نرسوندند ولی در قسمت پایین هست که اطلاعات مورد نیاز ما وجود داره.

بخش Design Capacity که نشان دهنده کل ظرفیت فعلی باتری هست یعنی اگر درصد نشان دهنده زیر Design Capacity کمتر از ۸۰ درصد بود شما باید دنبال باتری جدیدی برای آیفون خود باشید (برای ما درصد ۹۲٫۷ نشان داده شده است). البته بخش Cycles نیز در این تصویر دیده می شود که نشان دهنده چرخه شارژ آیفون است که به معنی این است که آیفون چند بار به صورت کامل پر شده است. به صورت دقیق تر چرخه شارژ به این شکل است که مثلا اگر باتری را از ۱۰% تا ۸۰% شارژ کردید و سپس آن را استفاده کردید و درصد باتری به ۶۰ رسید و دوباره آن را تا ۹۰% شارژ کردید یک چرخه از باتری گذشته است، به این شکل جمع دو سری شارژ انحام شده به ۱۰۰% رسیده پس هر چرخه با محاسبه این مقدار محاسبه می شود.

کلا پیشنهاد اپل و متخصصان باتری این است که اگر چرخه شارژ باتری شما از ۵۰۰ گذشت، زمان تعویض باتری فرا رسیده و باید به فکر باتری جدید برای دستگاه IOS خود باشید. دلیل این مسئله این است که باتری های شارژی جدید با وجود پیشرقت های زیادی که داشته اند، هنوز پس از مدتی استفاده کمی از ظرفیت خود را از دست می دهند و مثل روز اول خود عمل نمی کنند. پس ۵۰۰ چرخه طبق تست ها بهترین زمان برای تعویض باتری آیفون تلقی می شود.

امنیت در کالیبره کردن باتری

کالیبره کردن باتری گوشی چگونه است؟

معمولا هر شخصی پس از مدتی دچار این احساس میشه که باتری گوشی مورد استفاده اون ظرفیت اولیه رو نداره و فکر میکنه که مشکل از باتری هست. ولی صبر کنید! ممکنه بتونید با کالیبره کردن باتری گوشی، کارایی باتری روز مثل روز اولش کنید.

ابتدا قبل از هر چیزی نیاز هست که بفهمید که مشکل خالی شدن سریع باتری یا نمایش اشتباه درصد باتری مشکلی از سمت خود باتری هست یا مشکل در نرم افزار هست و با کالیبره کردن باتری قابل حل شدن هست.

اگر گوشی شما دارای باتری قابل دسترسی است و قابلیت این را دارد که باتری را خارج کنید، باتری را روی میز قرار داده و به دقت آن را بررسی کنید و ببینید که نشتی نداشته و ورم نکرده باشد و به صورت کاملا صاف روی میز قرار گرفته باشد. اگر باتری به صورت صاف روی میز قرار نگرفته باشد، می توان آن را نشانه ای از ورم کردن باتری به حساب آورد. در تصویر زیر می توانید تفاوت باتری های سالم با یک باتری ورم کرده را به راحتی مشاهده کنید.

کالیبره کردن باتری گوشی چگونه است؟

معمولا باتری ورم کرده به آسانی قابل تشخیص است

باتری گوشی را کالیبره کنم؟

سوالی که خیلی وقت ها از ما پرسیده می شود. در این مورد باید گفت اگر مطمئن شده اید که مشکل از خود باتری نیست ما دلیلی برای کالیبره نکردن باتری نمی بینیم.

ما در ادامه مطلب طریقه کالیبره کردن باتری تلفن را برای شما شرح داده ایم و شما با دنبال کردن مراحل می توانید به آسانی و با موفقیت این عمل را انجام دهید.

کالیبره کردن باتری گوشی چگونه است؟

دونستن مصرف عادی باتری گوشی ایده خیلی خوبیه

کالیبره کردن باتری چیست؟

کالیبره کردن باتری عملی است که برای حل مشکل نرم افزاری ساده ای که در گوشی و تبلت ها به وجود می آید گفته می شود که انجام آن نیاز به اطلاعات و تخصص خاصی ندارد و می تواند مشکلات زیادی را در دستگاه های هوشمند که به باتری مربوط می شود را حل کند.

گوشی های هوشمند بخشی دارند که درصد مصرف باتری را برای شما به نمایش می گذارد و شما را از خالی یا پر بودن ظرفیت باتری با خبر می سازد. مشکل از جایی شروع می شود که گاهی اوقات این اعدادی که برای ما به نمایش گذاشته می شود درست نیستند و به دلایلی اعداد اشتباهی نمایش داده می شوند که برای مثال وقتی باتری روی ۳۰ درصد می رسد، تلفن خاموش می شود. کالیبره کردن باتری موبایل عملا به این معنی است که سیستم عامل را چه اندروید، چه IOS و چه هر سیستم عامل دیگری را مجبور کنیم که اشتباه خود را اصلاح کرده و ظرفیت صحیح باتری را برای ما به نمایش بگذارد.

این نکته خیلی مهم هست که توجه کنید که ما خود باتری را کالیبره نمی کنیم از آن جایی که باتری فقط یک سلول دارد که انرژی را ذخیره می کند و آن را تخلیه می کند. البته باتری گوشی های هوشمند جدید که لیتیوم یونی هستند دارای بخشی با نام PCB هستند که برای جلوگیری از انفجار باتری یا خالی شدن ظرفیت شدید آن ها می شود، مشکلی که در باتری های قدیمی خیلی شایع بوده است.

امنیت در کالیبره کردن باتری

گاهی اوقات نیز بی دلیل باتری ها منفجر می شوند که البته خیلی نادر است.

کالیبره کردن باتری اندروید بدون دسترسی به روت

روش قدیمی خالی و پر کردن باتری از ساده ترین و بهترین روش ها برای دوباره کالیبره کردن باتری تلفن های هوشمند محسوب می شود. البته دقت داشته باشید که این عمل را بیش از یکبار در دو تا سه ماه انجام ندهید، چون شیوه ساخت باتری لیتیوم یونی به شکلی است که باید از خالی کردن کامل باتری جلوگیری شود و از پر کردن آن نیز تا ۱۰۰ درصد تا حد امکان پرهیز شود.

روش اول:

  • شارژ گوشی موبایل خود را خالی کنید تا اندازه ای که گوشی خود خاموش شود.
  • گوشی را در همان حالت خاموش به شارژ بزنید و در همان حال بگذارید تا ۱۰۰% پر شود و وقتی در همان حالت خاموش باتری تلفن کاملا پر شود،
  • تلفن را روشن نمایید و احتمالا درصد باتری ۱۰۰% را نشان نمی دهد، پس دوباره به شارژ بزنید تا کاملا پر شود.
  • تلفن را از شارژ بکشید و خاموش و روشن نمایید و اگر هنگام روشن شدن درصد باتری روی ۱۰۰% نشان داده نمیشد دوباره آن را به شارژ بزنید تا شارژ آن کاملا پر شود.
  • این چرخه را ادامه دهید تا باتری به ۱۰۰% برسد (یا به نزدیک ترین عددی که فکر می کنید بالاترین عدد ممکن است برسد).
  • حال از تلفن خود به صورت عادی استفاده نمایید و بگذارید که کاملا شارژ آن خالی و تلفن خاموش شود.
  • دوباره باتری را در همان حالت خاموش به شارژ بزنید و باتری کاملا پر شود و بالاخره از شارژ خارج نمایید.

شما باید با این روش سیستم شارژ باتری اندروید را دوباره تنظیم کرده باشید و باتری شما در این حالت باید کالیبره شده باشد.

دقت داشته باشید که این عمل را حداکثر هر سه ماه یکبار انجام دهید و از انجام این عمل به صورت یک امر عادی پرهیز کنید. خالی کردن و پر کردن های کامل باتری، به طول عمر آن ضربه شدیدی وارد می کند و اگر تلفن شما در زمانی کمتر از هر سه ماه یا دو ماه یکبار نیاز به کالیبره شدن دارد، مشکل از جای دیگری نشات گرفته و شما باید به دنبال حل مشکل از طریق دیگیر باشید.

خیلی ساده بگیم که خالی کردن کامل باتری برای طول عمر آن مضر است.

پر کردن کامل باتری نیز برای آن مضر است ولی با وجود ویژگی های امنیتی در باتری های جدید لیتیوم یونی، آن ها پس از رسیدن به حد صحیح عملیات شارژ را متوقف کرده و از پر شدن بیش از حد باتری جلوگیری می کنند.

کالیبره کردن باتری اندروید برای تلفن های روت شده

با وجود اینکه شخصا به روش خالی کردن فایل batterystats.bin اعتقادی ندارم و روش بالا را بهترین روش برای کالیبره کردن باتری تلفن هومشند می دانم، ولی افراد مطرح و صاحب نظران زیادی هستند که به این روش اعتقاد دارند. پس به خاطر اجرای عدالت هم که شده این مورد رو قرار می دهیم که عملا مانند روش قبل خواهد بود که البته یک مرحله به آن اضافه شده است که آن نیز استفاده از یک نرم افزار است که دسترسی به روت برای آن الزامی است.

روش دوم:

  • شارژ گوشی موبایل خود را خالی کنید تا اندازه ای که گوشی خود خاموش شود.
  • گوشی را در همان حالت خاموش به شارژ بزنید و در همان حال بگذارید تا ۱۰۰% پر شود و وقتی در همان حالت خاموش باتری تلفن کاملا پر شود،
  • تلفن را روشن نمایید و احتمالا درصد باتری ۱۰۰% را نشان نمی دهد، پس دوباره به شارژ بزنید تا کاملا پر شود.
  • تلفن را از شارژ بکشید و خاموش و روشن نمایید و اگر هنگام روشن شدن درصد باتری روی ۱۰۰% نشان داده نمیشد دوباره آن را به شارژ بزنید تا شارژ آن کاملا پر شود.
  • این چرخه را ادامه دهید تا باتری به ۱۰۰% برسد (یا به نزدیک ترین عددی که فکر می کنید بالاترین عدد ممکن است برسد).
  • حال نرم افزار Battery Calibration را سریعا اجرا نمایید و قبل از اجرای آن مطمئن شوید که باتری کاملا پر باشد.
  • پس از ورود به نرم افزار با زدن روی گزینه Start Calibration به کالیبره کردن باتری بپردازید.
  • شارژ باتری را خالی کرده تا گوشی خاموش شود.
  • دوباره باتری را در همان حالت خاموش به شارژ بزنید و باتری کاملا پر شود و بالاخره از شارژ خارج نمایید.

شما باید با این روش سیستم شارژ باتری اندروید را دوباره تنظیم کرده باشید و باتری شما در این حالت باید کالیبره شده باشد.

طریقه کالیبره کردن باتری آیفون و آی پد

گاهی اوقات گوشی های آیفون و تبلت های آی پد پس از آپدیت نرم افزار دستگاه و یا پس از اینکه گوشیها و تبلت های  شرکت اپل را در شرایط با دمای خیلی زیاد یا خیلی کم استفاده کنید، ممکن است درصد نشان دهنده ظرفیت فعلی باتری دچار مشکل شده و مثلا درصد باتری عدد ۴۰ را نشان می دهد ولی تلفن و تبلت به یکباره خاموش می شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد، اقدام به کالیبره کردن باتری آیفون و آی پد از طریق روش زیر نمایید. ما در این مثال از آیفون استفاده کرده ایم که شما می توانید این روش را با آی پد نیز اجرا نمایید.

  • ابتدا از گوشی خود استفاده کنید تا حدی که آیفون خود به خود خاموش شود و ظرفیت باتری شما صفر باشد.
  • گوشی را در همان حالت خاموش به شارژ بزنید تا باتری، بدون هیچ گونه قطعی شارژ، به صورت کامل و ۱۰۰د صد شارژ شود.
  • از آیفون خود استفاده نمایید تا باتری آن دوباره صفر درصد شود (معمولا اجرای بازی با نور صفحه نمایش در بالاترین حد سریع این کار را انجام می دهد.)
  • دوباره آیفون خود را شارژ نمایید تا کاملا شارژ شود.
  • حال وقت آن شده که با استفاده از دو کلید پاور و هوم روی گوشی به خاموش روشن کردن آن بپردازید. برای اینکار دو کلید اشاره شده (کلید هوم و پاور) را هم زمان نگه دارید تا زمانی که آیفون خاموش شده  و لوگوی اپل به نمایش در آید.
  • دو کلید را رها کنید و از آیفون خود لذت ببرید.

نکته های مهم:

  • در فرآیند کالیبره کردن حتما از شارژر اصلی خود گوشی یا تبلت استفاده نمایید و تا جایی که ممکن است از شارژر های شرکت های دیگر استفاده نکنید.
  • اگر روش های بالا برای حل مشکل جواب نداد، راه حل بعدی می تواند تعویض باتری باشد که حتما از باتری های اصل استفاده نمایید.(باتری های عرضه شده در تک مارکت همگی اصلی هستند.)

 

تا حالا لازم شده که باتری خودتون رو کالیبره کنید؟ روش های دیگری هم هست که بخواهید باتری خود را کالیبره نمایید؟ تجربیات و نظرات خودتون رو در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.